Вода тече – життя несе
Для дітей молодшого та дошкільного віку
За програмою «Українське дошкілля»
ПІЗНАВАЛЬНИЙ РОЗВИТОК: вчити дітей виділяти
першочергову потребу людини - потребу у воді. Закріпити знання способів
раціонального використання ресурсів. Виховувати звичку бережливо ставитися до
води.
МОВЛЕННЄВИЙ РОЗВИТОК :
вдосконалювати імпресивне мовлення дітей (сприймання і розуміння), вчити
співвідносити свої дії із словесною вказівкою дорослого. Розвивати зв'язне
мовлення дітей. Активізувати їх словник прикметниками.
ФІЗИЧНИЙ
РОЗВИТОК: формувати
міцні рухові навички та забезпечувати якість їх виконання, вдосконалювати
орієнтацію дітей у просторі.
ХУДОЖНЬО - ЕСТЕТИЧНИЙ РОЗВИТОК: формувати у
дітей естетичне образне сприймання,
спонукати до розгляду ілюстрацій.
ЕМОЦІЙНО - СОЦІАЛЬНИЙ РОЗВИТОК: спонукати
дітей радіти своїм досягненням у практичній діяльності. Заохочувати їх
допомагати іншим. Виховувати чуйність, доброзичливість, любов до природи.
СОЦІАЛЬНО
– МОРАЛЬНИЙ РОЗВИТОК:
розкрити зміст поняття – добрі вчинки, їх вплив на настрій та почуття.
Пояснити, що лише добрі справи лишають гарний слід на землі. Виховувати бажання
любити рідну природу, бути чуйним , дбайливим господарем, завжди творити лише
добро.
ПОПЕРЕДНЯ РОБОТА : проводиться дослід з кімнатною рослиною - бальзаміном (три дні горщик з
квіткою не поливають водою). Читання оповідання В.О. Сухомлинського «Краплинка
роси». Бесіда з дітьми – «Нема життя без води».
Матеріал:
фланелеграф, паперова «жива Краплинка», кімнатна квітка – бальзамін,
поливалка з водою, ілюстрації із зображенням пустелі і тропіків,ілюстрації із зображенням
дій дітей із водою, паперові краплинки
для кожної дитини.
Хід заняття:
Ігровий момент
(прихід Краплинки)
Вихователь: Діти, сьогодні до нас завітала незвична гостя. Ось послухайте
загадку, можливо вона вам допоможе відгадати, що за гостя, як її звати?
З небокраю з-за діброви
Вийшли кралі чорноброві.
Принесли водиці жбан,
Полили селянський лан.
- То як на вашу думку звати гостю, яка до нас завітала?
Діти: - Краплинка!
(Вихователь на фланелеграф виставляє краплинку води з усміхненим личком.)
Краплинка:
Я краплинка - веселинка
Світом я мандрую.
Там, де я буваю -
Слід свій залишаю.
- Як я тут опинилася?
Діти: - Це ми тебе покликали, щоб ти допомогла нам полити квітку бальзамін.
Краплинка - вам потрібна моя
допомога?
Діти - так нам квітку треба оживити.
Діти роздивляються два горщики з бальзаміном, один з них не поливався.
Краплинка:
Що сталося з листям? ( Воно зів'яло, м'яке, кінчики
- сухі; а в тому горщику, де поливали, - воно яскраве, соковите).
Краплинка – чим відрізняється грунт у горщиках ?
Діти торкають грунт і визначають, що він сухий у першому горщику і вологий
у другому.
Вихователь пропонує дітям пригадати, що таке потреба?
(Необхідність у чомусь, бажання мати щось).
·
Що людині потрібно для життя? (Вода, повітря,
їжа...).
·
Хто має потребу у воді? (Люди, рослини, тварини).
·
Для чого рослинам потрібна вода?
На основі спостережень та догляду за рослинами у куточку природи, в
квітнику, на городі діти доходять висновку про важливість води для рослинного
світу. Без води рослини не можуть жити. Вона потрібна їм для росту, цвітіння та
плодоносіння. Педагог пропонує Краплинці прочитати уривок з книги «Вода-мандрівниця,
вода-трудівниця» П.Утевської: ...»
Краплинка – У
рослин є ротики?
Діти – ні.
Краплинка – чим
вони п’ють
водичку?
Діти –
корінчиками, чим більше вони вип’ють води, тим соковитішими будуть їх плоди.
Краплинка – якби
на землі не було води, чи зеленіли б трави?
- Чи були б
дерева, квіти?
Краплинка -
вірно не було б нічого живого, бо вода –
основа життя.
Ви повинні запам’ятати
: «Вода тече – життя несе».
Пригадаймо в
яких випадках ми користуємося водою? В цьому нам допоможуть вірші Тамари Коломієць.
Діти читають
вірші.
Відерце
Відерце, відерце, посріблене денце.
Скажи, де було,
Кого напувало?
Напувало
городину,
Напувало
смородину, і вербу пелехату,
І козу бородату. І тепер не гуляю - горобців напуваю.
КАПУСТА
Поливалко-поливальнице, Бабусина помагальнице!
Набери з криниці свіжої водиці,
поливай капусту, щоб клалася густо.
Як уродить головата - буде нам, що
шаткувати!
Прийшла осінь по капусту, наробила
тріску-хрусту,
Працювала шатківниця, розкладала, як
годиться.
Голови - для діжки, листочки -
для кізки,
А качанці - дівчатку, що поливало грядку.
Запитання вихователя дітям:
·
Кого ж напувало відерце? Чому виросла капуста? Чи
потрібна вона іншим рослинам?
Вихователь розповідає дітям, що вода потрібна для пиття, вмивання, прання
білизни, приготування їжі. А ще - для купання.
Фізкультхвилинка
Краплинка пропонує дітям гру:
«Добрий дощик».
В-ль - Діти, ми можемо спостерігати добре ставлення не лише серед людей, а й у природі. Це нам покаже гра , яку запропонувала нам Краплинка «Добрий дощик».
(Діти стають у коло. Усі вони – «Добрі дощові краплинки». У середині – «Мама Хмара». Цій дитині дається чашечка з чарівною водою доброти. Грає музика, і всі «краплинки» танцюють, кружляючи навколо «Мами Хмари». Коли мелодія обривається, всі краплинки завмирають, а «Мама Хмара» бризкає водою з чашечки по черзі на кожну дитину колі та запитує «краплинок», кому вони допомогли. Кожна має відповісти ,наприклад:
«Я побачила квіточку, зачахлу від спеки, та й напоїла її.
А я помітила на дорозі брудну машину й помила її.
Я розвеселила дітей.
Я допомогла помити посуд.
Я вмила брудного хлопчика.
Я полила дерево, яке діти посадили біля школи.
А я дала зайчику водички.»
В-ль - Діти, ми можемо спостерігати добре ставлення не лише серед людей, а й у природі. Це нам покаже гра , яку запропонувала нам Краплинка «Добрий дощик».
(Діти стають у коло. Усі вони – «Добрі дощові краплинки». У середині – «Мама Хмара». Цій дитині дається чашечка з чарівною водою доброти. Грає музика, і всі «краплинки» танцюють, кружляючи навколо «Мами Хмари». Коли мелодія обривається, всі краплинки завмирають, а «Мама Хмара» бризкає водою з чашечки по черзі на кожну дитину колі та запитує «краплинок», кому вони допомогли. Кожна має відповісти ,наприклад:
«Я побачила квіточку, зачахлу від спеки, та й напоїла її.
А я помітила на дорозі брудну машину й помила її.
Я розвеселила дітей.
Я допомогла помити посуд.
Я вмила брудного хлопчика.
Я полила дерево, яке діти посадили біля школи.
А я дала зайчику водички.»
Завдання дітям: розглядання ілюстрацій із зображенням пустелі і
тропіків.
Чим різняться
пустеля і тропіки? Чому в пустелі немає рослин?
Педагог звертає увагу дітей на такий вислів «Вода - безцінний дар природи», Просить прокоментувати його.
Дітям пропонують уявити, що було б, якби на землі не стало води?
(Відповіді дітей).
Педагог наголошує, що чистої води в природі мало, тому в деяких країнах
вона дуже дорого коштує. А звідси висновок: до води треба ставитися бережливо.
Читання оповідання «Бережіть воду» Бориса Вовка.
Вода лилися
з крана невпинною цівкою
-Хто це тут
порядкував? -
суворо запитала Ніна.
-То я руки мив, -
почервонів Микола.
-А кран чому не
закрутив?
-А хіба що? Вода ледь-ледь годиться.
Ледь-ледь, а
кухлик за
хвилину повний. До вечора ціле озеро натекло б. Де не взявся Гаврик. Він облизнувся, бо дуже
хотілося пити. Микола вилив воду з кухлика в мисочку. І, Гаврик помахуючи
хвостом, заходився пити.
Тим часом кухлик наповнився знову. Микола полив на підвіконні квіти.
Листочки примули розправилися й посвіжішали.
Усім, усім
потрібна вода —
сказала Ніна - і людям, і птахам, і тваринам. І
рослинам. А візьмемо машини. Автомобіль без неї не обійдеться. Трактор також. І
заводи й фабрики без води не працюватимуть.
Я все зрозумів, - сказав Микола й міцно закрутив кран, щоб води марно не витікало ні
краплини.
Запитання дітям: для чого
використовують воду у вашій родині? Як бережуть воду у вашій сім’ї?
Завдання дітям: розгляньте малюнки й скажіть: економиться вода чи ні?
Дітям пропонують малюнки, на яких зображено двох дівчаток - одна з них миє посуд під проточною водою з-під крана, друга - у мисці; хлопчик чистить зуби - вода ллється з
крана, хлопчик чистить зуби - вода у склянці. Кран
закручений.
·
Чи потрібна вода в нашому дитячому садочку? Для чого?
(Для вмивання, приготування їжі, миття вікон, підлоги, поливання квітів, дерев,
клумб тощо).
·
Розкажіть, чи бережете ви воду у дитячому садку. Як?
Вихователь пропонує дітям розвісити малюнки, на яких зображено, наприклад,
перекреслений кран, з якого капає вода, в ті місця дитячого садка, звідки
беруть воду (пральня, умивальна кімната, кухні, кімната для миття посуду).
Ці малюнки нагадають і дітям, і працівникам садка, що треба берегти воду.
Краплинка:
Я хочу кожному подарувати себе частинку – маленьку краплинку. Вчіться
берегти її !
Краплинка читає вірш Л. Іванкова
«Твори добро»
Ти добро лиш твори повсюди,
Хай тепло твої повнить груди.
Ти вкопай і почисть криницю,
Волю дай , нагодуй пташину,
Приласкай і навчи дитину.
Бо людина у цьому світі
Лиш добро повинна творити!
Вихователь:
Я бачу, діти, що ви зрозуміли, як
треба зберегти природу, щоб для нас залишились квіти, ялинки, пташки, джерельця
з чистою водою, щоб ми залишили свій слід на землі.
Немає коментарів:
Дописати коментар